LCHF

publicerat i Allmänt;
Lurad?

Tillhör du dem som...

... fått lära dig äta efter livsmedelverkers tallriksmodell - hälften kolhydrater=pasta/ris/bröd, en knytnäve protein=kött/ägg/fisk och en tredjeldel av tallriken fylld med grönsaker

... letat efter nyckelhålsmärkta produkter=fettsnålt

... sökt på mejerihyllorna efter den magraste mjölken/filen/creme fraichen

... hört att; -ju mer fet mat, desto fetare kropp

... fått vetskap om ett högt kolesterol=farligt=hjärtinfart=farligt att äta många ägg per dag

... använder olja att steka mat i =smör=fett=skadligt

... lärt dig att mättat fett är skadligt för kroppen=cancerframkallande=griskött

... väljer cremefraiche 15% ist  för 32%

... köper matlagningsgrädde ist för vanlig grädde

... att det är hälsosamt att äta 5 frukter per dag,

i så fall, boka tid med dig själv en stund och gör ett besök hos DOKTOR ANNIKA DAHLQVIST.

För min del kommer jag i fortsättningen göra såser av grädde, köpa standardmjölk, steka fläskfile´ i smör, hälla grädde i filen, äta bacon till middag, frossa i oliver, äta ost som mellanmål, äta lax flera gånger i veckan, sluta/minska mängden av makaroner, spagetti och ris, sluta äta mjukmackor 5 ggr/dag. Köpa ekologiska ägg -utan tillsatt av skadliga/cancerfarmkallande omega -6. Aldrig mer köpa margarin=becel=lätta, kasta min matolja. Köpa de fettrikaste cremefraicheburkarna. Leta i innehållsförteckningen efter så lite (helst inga alls) som möjligt av E-ämnen.

Jag har tagit ställning, har du?

Är det kanske så enkelt som sambon säger; att fett löser fett; "-det lättaste sättet att få bort brylkräm från håret, är att använda smör." Fråga mig inte hur han vet det ;-)

LCHF=Low Carb High Fat = lågkolhydrat-hög fett

Mormors middagar jag fick serverad som barn var kanske det nyttigaste jag ätit, med "äkta komjölk", direkt från kossorna och gräddiga grytor med fläskkött, stekt i rikligt med smör.





Kommentarer :

1:a kommentar, skriven , av Norrlandsliv:

Jag köper också 32% creme fraiche och steker i smör. Däremot tycker jag standardmjölk är rent äckligat att dricka. Blir mellanmjölk eller lättmjölk. Men i mat och bakning blir det inga lättprodukter.

2:a kommentar, skriven , av Charlottas hemmaplaner:

Visst är detta konstigt? Det känns liksom helt fel att äta bacon, gräddsås och fet ost när man försöker minska några kg. Jag har testat - och det funkar faktiskt. Det svåra är dock att klara sig utan bröd och pasta. Drömmer om pasta både dag och natt...

3:e kommentar, skriven , av Maria på Adrians backe:

Jag är helt såld på detta tänk. Och vet av egen erfarenhet att det fungerar alldeles utmärkt att förlora kilon på detta sätt att äta. 10 kilo på 10 veckor då jag åt inget/lite av potatis, ris, pasta eller bröd. Det gjorde verkligen att ämnesomsättningen ändrades och suget på kolhydrater minskade.

Kommentera inlägget här :