Sjövärme

publicerat i Tvättstuga;
Nystädat :-)
 
Isiga vindar i Yttersjöviken
 
 
Goddag!
 
Nu är projekt sjövärme avslutat. När rörmockaren lämnat oss för en sista rörskruvning, gick jag lös med trasan. Jag är nog lite konstig, för jag tycker det är ganska roligt att städa. Speciellt när det blir så här skinande blankt ;-) Jag är nog ordningen själv, var sak på sin plats! Nu kan kylan komma! (Den har redan kommit kan jag meddela).
 
Nu återstår projekten carport, vardagsrum och lillemans rum... För den närmaste tiden, sedan kan vi nog hitta på nya till våren ;-)
 
 
Sjövärme
 
Sjövärme fungerar enligt samma princip som bergvärme, markvärme och frånluftsvärme – det vill säga med en värmepump. Skillnaden är att slangarna finns på havsbotten. Källan till värmen är solen. I slangarna flyter en frostskyddad vätska. Denna vätska värms upp av den solenergin som finns på sjöbotten och transporteras in till värmepumpen. När vätskan når värmepumpen är den inte särskilt varm. I värmepumpen finns dock ett köldmedium som har låg kokpunkt. Ångan som bildas av kokningen leds in i kompressorn där ett tryck byggs upp. När temperaturen i kompressorn nått cirka 50°C skickas värmen ut i huset via vattnet i elementen.

Kommentera inlägget här :