Räkröra

publicerat i Recept;
Färsk lax, fräsch sallad, stekt halloumiost tillsammans med räkröra är en av mina favvorätter!
 
 
Hej i sommarvärmen!

Har ni det också varmt & gott? Här i Yttersjöviken lyser himlen blå idag :-) Passar på att slinka in ett recept till er, medan lilleman vilar och jag svalkar mig inomhus en stund. Jag vet inte vart detta recept på denna goda räkröra kommer ifrån ursprungligen, men den har blivit ett stående tillbehör här hemma till stekt eller grillad fisk.
 
Räkröra
 
Ca 2 personer
 
2,5 dl creme fraiche
1/2 röd lök
1-2 msk majonäs
0,5-1 msk svart eller röd rom
1/4 kg - 0,37 kg handskalade räkor

Gör så här:
Skala räkorna. Hacka löken. Häll creme fraiche i en bunke. Tillsätt majonäs. Rör om. Häll sedan ned löken och räkorna i smeten. Tillsätt romen. Blanda ihop
 
Med på ett hörn ligger även stekt aubergine med smält ost. Jag brukar äta det ibland istället för ris/pasta/potatis. Receptet kommer från Dags att bli smal av Katrin Zytomierska;
 
Stekt aubergine:

Ca 2 personer
 
1 aubergine
1 dl olja
några skivor hyvlad ost
salt
 
Gör så här:
Skär auberginerna i cm-tjocka skivor och pensla dem med olja. Stek på svag värme i smör. När skivorna börjar se klara ut, täcker du dem med hyvlad ost. Låt smälta. Salta lätt.

Kommentera inlägget här :