Fem tankar om pendling

publicerat i Allmänt;
Plats nr 5: plingljud

Att pendla varje dag är både avkopplande och stressande. Det är skönt att lyssna på en stunds musik och tänka på hur dagen varit. Det är samtidigt betungande att hinna tänka på allt som man borde hinna göra och allt man skulle ha hunnit i går. Som att träna tillexempel.

Plats nr 4: plingljud

Att pendla kan innebära att man får bilhaveri halvägs mitt på en europaväg. Men att sitta i en buss och titta på en film är ganska skönt.

Plats nr 3: plingljud

Det var länge sen jag åkte buss. Att det nu för tiden finns en bussvärdinna som drar ens beralkort och serverar (mot betalning), både dryck, godis och fika var för mig en ny upplevelse.

Plats nr 2: plingljud

Att jobba i Foppa land innebär att det pratas Peter Forsberg, på arbetsplatsen, på gatan, i lunchkön, på fikastället, i tidningen, för stängda restauranger för Modo spelar - för det lönar sig inte att ha öppet, i telefonerna. Att åka buss innebär att lyssna på högt talande ungdomar som sitter pricis på sätet bakom. Att de pratar  om Forsberg hade jag kunnat lista ut medan jag stod frusen vid Statiol i Nordmaling och väntade på Norrlandskusten. Att någon som känner någon, som kört honom i taxin från flyget, som sett att han haft hatt på sig, som kommenterade hans uttalande i tv angående hans skador- att det inte var värre än vanligt. Att han dyrkas som en gud i detta land - Foppaland. Men så är det OS i Vancover och han är stor och han har chans att försvara sitt OS guld. Så jag förstår att detta land kallas Fobbaland - även Örnsköldsvik. Och jag har sett honom själv på väg till träning. Och jag har blivit smittad av denna Forsbergsjuka.

Plats nr 1: plingljud

Jag har aldrig varit för tåg. Har tyckt att man har slösat bort sin tid med att sitta obekvämt i en tågkupe´, när det finns flyg som kan ta en till världens ände på en naffs. Men ack så fel man kan ha. Tåget kommer att bli min bästa vän. Tänk att både hinna tänka på allt som hänt under dagen och hunnit göra det man skulle ha gjort i går. Var kan man köpa billigt träningskort?

Kommentera inlägget här :