Råspont

publicerat i Hall;
Idag kände jag mig ganska stolt när jag spikat upp hallväggen själv (dock med viss assistans av pappa och sambo för att få fast den översta brädan)...



Använde en 1krona för att få lika stor glipa mellan brädorna. Dock kommer glipan bli mer eller mindre stor med tiden, eftersom träet rör på sig. Sedan ska vi måla väggen vit och sätta lister runt dörren och i hörnen; smala smyglister.


... desto mindre stolt kände jag mig, när jag stod på Byggmax för att välja bredd på råsponten till kök och vardagsrum. Eftersom Byggmax inte hade den bredare sorten var vi tvugna att åka till K-rauta. Tror ni jag kunde bestämma mig där? Så klart inte. Ville hem och ställa upp provbitar och jämföra på plats. På vägen hem stannade vi på Kvantum och handlade middag. Där hittade jag senaste numret av Plaza Interiör, där de hade ett reportage om ett skärgårdshem byggt med råspont. Japp, då trodde jag det var klart. Smala brädor, för att få ett marint uttryck. Dessutom tyckte vi att de bredare brädorna gav intrycket av lantligt/lada/ladugård. Trodde vi ja´! Tills sambon såg att de hade använt den bredare råsponten i reportaget. Tillbaka till ruta ett... (Funderar också på att eventuellt välja bort fondväggen av råspont i köket och bara sätta det i vardagsrummet, men det är ju så fint, men samtidigt kan det förstöra om man tar för mycket av det goda...)



I morgon lägger jag råponten på is ett tag, men tar med mig del av isen ut i den 23-gradiga solen och börjar grundmåla ytterpanelen. Att jag drog vinstlotten till att ha den första semesterperioden trodde jag inte när jag drog den... Fast jag tror och hoppas att hela sommaren blir lika varm och solig! (Peppar peppar).

PS. I hallen har vi valt den smalare råsponten. Vi vet dock inte om den sponten kommer att upplevas randig på de större och högre väggarna...

Kommentarer :

1:a kommentar, skriven , av Hjärter Dam:

det är tur att du är händig nu när du snart ska göra skyltfönstet :-)

2:a kommentar, skriven , av LEENA – By the sea i Tosteberga:

Vi har liggande råspont nästan överallt, bryter bara med en fondvägg här och där och det blir skiiiitsnyggt! Men du, ett tip bara, försök åtminstone måla noten innan du sätter upp råsponten. För annars, när den torkar och drar ihop sig (typ på vintern), syns det man inte har strukit. Vi gjorde det i vårt förra hus och det var ett h-e att måla i efterhand. Det vill säga, att komma till.

Å andra sidan bor ni i Umeå och har nog inte lika stor skillnad i luftfuktigheten som vi i södra landet;-)

Kommentera inlägget här :