Att bygga lösvirkeshus

publicerat i Huset;

Vi får många frågor angående vårt husbygge, men det är bara roligt, så fortsätt fråga!

Som en arbetskamrat sa; -du kan starta "Eves husrådgivning AB" när bygget är färdigt ;-) Om inte annat så lär man sig otroligt mycket under processen. Här kommer svar på ett hopkok av vanliga frågor:

-Vad blir det för hus?
Detta är den vanligaste frågan, och kanske den svåraste att svara på. Jag kan inte svara "Villa Kalmar"/ Opera/Kornett/Kärngården eller något annat namn som hustillverkarna har på sina hus. Det vanligaste sättet att bygga hus på i dag är att beställa ett färdigt hus (som i princip kommer på en lastbil) från en husleverantör. Detta var inget alternativ för oss, eftersom vi köpte en dyr tomt. Så istället anlitade vi en arkitekt som ritade huset åt oss. Fördelen med att bygga själv är att vi får bestämma allt själv hur det ska se ut, men det kan också vara en nackdel (se kommande fråga). Jag tar gärna emot namnförslag till huset! (ska man ändå bygga själv, kan man lika gärna döpa det själv också ;-) Jag kanske säljer ritningen sen ;-)

Bygger ni ert drömhus nu?
Både ja och nej. Utifrån våra ekonomiska förutsättningar och tomtens begränsningar (vattenledningars placering och begränsad byggyta), så är svaret ja. Men som sambon sa; "det är nog bara hollywoodstjärnor som kan bygga sitt drömhus". Han syftade på att om man hade hur mycket pengar som helst, så skulle situationen så klart se helt annorlunda ut.

När kan ni flytta in?
Vi hoppas att kunna flytta in någon gång i vår/sommar. Men det är jättesvårt att veta hur lång tid allting kommer att ta och hur mycket ork vi har på kvällar och helger. Jag läste på nätet att en familj (som också byggde själv) hade kunnat flytta in i sitt hus efter 4 månader efter det att stommen var färdig. Det hade tagit 3 månader att göra färdigt arbetet inomhus. Då hade mannen i huset varit tjänstledig under tiden. Vår stomme beräknas bli klar någon gång i december, så jag tror att sommaren -09 är en rimlig uppskattning.

Hur kan du bestämma dig för hur du vill ha allting?
Det kan jag inte. Se tidigare blogginlägg ;-) Jag tror det tog 2-3 månader innan jag hade bestämt mig för hur jag ville att själva huset skulle se ut. Då tror jag att jag hade länsat alla internetsidor från husleverantörer och bilder på nybyggda hus. Bara för att jag skulle vara säker på att jag valt rätt (det går ju inte att ångra sig). Men säker blir man nog aldrig. Har hört att man blir inte nöjd förrän man byggt sitt tredje hus. Det är alltid någonting man önskar man skulle gjort annorlunda. Jag vet ju vad som väntar, innan jag bestämt mig för hur kök- och badrum ska se ut. För att inte tala om golven till huset.

Blir ni inte less på varandra, nu när ni bor på 20kvm och less på att gå ut för att ta sig till toaletten?
Eftersom man vet att det är under en begränsad period och vi är mentalt inställda på det, går det jättebra. Det är otroligt, men kroppen har en fantastisk förmåga att vänja sig. Jag tror det skulle vara värre för relationen att inte ha gemensamma mål och drömmar.






Kommentera inlägget här :